Zoek
Sluit dit zoekvak.
wandelen in de franse alpen

Wandelen in de Franse Alpen

Als fervent skiër kom ik soms een paar keer per jaar in de Alpen. Veelal bedekt met een dikke laag sneeuw, brengt dat sprookjesachtige beelden met zich mee. Maar zeker ook de vraag: hoe ziet dat landschap er zonder sneeuw uit? De beste manier om dat uit te vinden, is op vakantie naar de Franse Alpen om daar te wandelen!

Afgelopen zomer was het dan zover. Met het gezin reisden we af naar Chamonix. Op zo’n 975 kilometer rijden vanaf Utrecht, hebben we daar een week lang verschillende wandeltochten gemaakt. Op de derde dag hebben we een wandeling gemaakt van Plan de l’Aiguille naar Montenvers.

Vanuit Chamonix kun je met een berglift naar het halfstation Plan de l’Aiguille (2317 meter) komen. Voordat wij van daaruit zijn gaan wandelen, hebben we eerst de berglift naar de Aiguille du Midi (3842 meter) genomen. Deze zeer steile berglift brengt een prachtig uitzicht met zich mee, onder andere over de Glacier des Pélerins. Boven aangekomen, bevinden we ons vrijwel loodrecht boven de Mont Blanc tunnel. Deze 11,6 kilometer lange tunnel, bevindt zich op zo’n 2500 meter onder ons.

De aankomst op de top van de Aiguille du Midi is spectaculair. Vanuit de berglift ga je via een brug naar een lift. Die lift is in de rots gemaakt en brengt je verder omhoog naar een uitkijkpunt. Omdat het zeer helder was die dag, konden we van daaruit onder andere de Grand Paradiso (hoogste berg van Italië) en de Matterhorn (bij het Zwitserse skidorp Zermatt) zien liggen. Maar het echte hoogtepunt is en blijft de nabijgelegen Mont Blanc. Deze 4809 meter hoge berg en daarmee de hoogste berg van de Alpen, blijft majestueus om te zien. Beneden ons ligt de Valée Blanche. Onder begeleiding van een gids, ben ik die gletsjer een aantal jaren geleden in de winter al eens naar beneden geskied.

Sinds 2013 kent de Aiguille du Midi op het uitkijkpunt een glazen kooi. Dit is alleen aan te raden aan mensen zonder hoogtevrees… Die krijgen als beloning een geweldig uitzicht van meer dan 1000 meter diepte door een glazen bodem.

Met de berglift dalen we weer af naar het halfstation. We vervolgen onze dag met het lopen van de wandelroute van Plan de l’Aiguille naar Montenvers. Deze niet al te lange wandeling van een kleine 7 kilometer lang en met een hoogteverschil van ‘slechts’ 400 meter, is uitstekend te lopen. Al na een paar honderd meter passeren we een gezellige berghut. We besluiten om daar wat te eten en te drinken. Daarna vervolgen we de wandeling naar Montenvers. Na zo’n 2,5 uur rustig lopen en van de omgeving genietend, komen we daar aan.

In Montenvers bevindt zich La Grotte de Glace (een ijsgrot) en Le Glaciorium (een expositieruimte). Wij besluiten La Grotte de Glace te bezoeken. In de gletsjer is het ijs uitgehakt waardoor er een diepe grot is ontstaan. Deze grot staat vol met adembenemend mooie ijssculpturen. Echt de moeite van een bezoek waard.

Vanuit Montenvers gaan we met een oud tandradtreintje (Chemin de ver du Montenvers) weer terug naar Chamonix. Al met al genoeg redenen om een keer te gaan wandelen in de Franse Alpen!